“Supaya dia boleh menjadi perdana menteri sementara” Tak sangka ini tindakan kumpulan ini

Satu kumpulan menghantar petisyen kepada Yang di-Pertuan Agong supaya memberikan pengampunan terhadap Najib Razak atas sabit4n kes mahkamah sebelum ini dan yang sedang berjalan.

Pertubuhan Sahabat Ulul Amri Malaysia (PSUAM) memohon perkara itu supaya dia boleh menjadi perdana menteri sementara.

Pengerusinya Syed Muhammad Imran S N Syed Abdul Aziz berkata Najib adalah salah seorang daripada Orang Besar Berempat Pahang.

“Ini peluang untuk selamatkan Malaysia,” katanya.

Katanya, selain dipercayai oleh Seri Paduka, Najib juga mempunyai pengalaman memimpin negara.

Najib juga, katanya, secara konsisten memberikan nasihat kepada kerajaan bagaimana untuk menguruskan ekonomi dan kebajikan rakyat.

Tindakan mereka itu tidak dimaklumkan kepada Najib terlebih dahulu, katanya,

Ketika dihubungi, jurucakap Najib berkata mereka tidak tahu-menahu berkaitan perkara itu.

Pada 7 Julai lalu, Najib didapati bersalah atas tudvhan salah guna kuasa, pecah aman4h jenay4h dan pengub4han wang har4m melibatkan dana RM42 juta daripada syarikat kerajaan SRC International Sdn Bhd.

Najib merayu terhadap sabit4n itu di Mahkamah Persekutuan.

Najib juga berdepan perbicar4an lain melibatkan dana 1MDB Bhd, pertuduh4n meminda laporan audit berkaitan 1MDB selain tuntutan cukai RM1.69 billion daripada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

Siasat segera dakwa4n ‘keb0c0ran’ warkah Istana Negara, siapa d4lang

SHAH ALAM – Pihak berwajib perlu menjalankan siasatan dalaman sama ada wujud kebenaran senario ‘kebocor4n’ warkah sulit Istana Negara oleh pihak tertentu yang bertujuan untuk mengeruhkan lagi kr1sis politik di Malaysia ketika ini.

Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Dr Muhammad Faiz Na’aman berkata, siasatan dalaman ini penting memandangkan rakyat sudah acapkali mendengar isu dakw4an ‘kebocor4n’ warkah sulit Yang di-Pertuan Agong yang dihantar atau diterima daripada pihak kerajaan, menjadi tular di media sosial sejak kebelakangan ini.

Jelas beliau, sekiranya dakw4an ‘keboco0ran’ warkah sulit Istana Negara sahih, maka pihaknya melihat perkara itu dari dua sudut iaitu siapakah dalang yang membocork4nnya dan persoalan paling penting, adakah ‘kebocor4n’ itu dalam pengetahuan Yang di-Pertuan Agong sendiri.

“Dari sudut siapa yang membocork4n kandungan warkah sulit Istana Negara pula, kita perlu melihat sama ada aktiviti pembocor4n berkenaan sudah berlaku di peringkat Istana Negara atau setelah tiba di tangan penerima warkah.

“Setelah dikenal pasti aktiviti pembocor4n kandungan warkah berkenaan, rakyat juga mahu mengetahui adakah perbuatan itu berada dalam pengetahuan Yang di-Pertuan Agong? Kandungan warkah sulit Istana Negara boleh menimbulkan kekeliru4n kepada rakyat di luar sana sekiranya tidak diperjelaskan dengan betul dan saya memohon pihak berwajib menjalankan siasatan dalaman segera bagi mengelakkan perkara sebegini terus berulang,” katanya kepada Sinar Premium pada Jumaat.

Beliau berkata demikian bagi mengulas laporan sebuah portal berita tempatan bertajuk ‘Perdana Menteri terima surat Speaker maklum tiada majoriti, mahu bubar Parlimen’ yang memetik Speaker Parlimen, Datuk Azhar Azizan Harun sebagai berkata beliau telah memaklumkan perkara itu kepada Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Azhar kemudiannya menafikan laporan sebuah lagi portal berita tempatan yang memetik beliau memaklumkan bahawa kerajaan pimpinan Muhyiddin sudah hilang sokongan majoriti.

Terdahulu, warkah Azhar yang did4kwa diutuskan kepada Yang di-Pertuan Agong menyatakan Perdana Menteri telah hilang majoriti tular dalam media sosial sejak dua hari lalu.

Isu dakw4an kebocor4n warkah sulit Istana Negara atau warkah pihak kerajaan kepada Istana Negara sudah kerap diperkatakan sejak beberapa minggu ini.

Ia bermula dengan warkah peribadi yang did4kwa diutuskan Yang di-Pertuan Agong kepada Perdana Menteri bagi menjelaskan isu pembatalan Ordinan Darur4t.

Dr Muhammad Faiz berkata, isu kemungkinan warkah sulit Istana Negara ‘dibocork4n’ pihak tertentu tidak sepatutnya berlaku kerana ia harus terjaga di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972 dan tidak perlu dimaklumkan kepada umum.

Jelas beliau lagi, sekiranya sahih, dalang yang terlibat membocorka4n isi kandungan warkah berkenaan sepatutnya menyedari tindakan itu bukan sekadar memberi kesan kepada survival kerajaan Perikatan Nasional (PN) ketika ini, tetapi perkara lebih penting mampu menjejaskan imej negara pada pandangan pelabur asing.

“Apabila kandungan surat tular itu mended4hkan seolah-olah wujud ketidakharmonian hubungan antara dua institusi penting di negara ini iaitu institusi diraja dan cabang eksekutif, para pelabur asing akan teragak-agak untuk melabur.

“Senario kebocoran warkah Istana Negara, sekiranya benar berlaku, tidak akan membantu pertumbuhan ekonomi negara pada saat negara sedang berdepan kris1s Cov!d?19 yang membawa implikasi terburvk dalam sejarah,” katanya.

Kontr0versi dakw4an surat jawapan Speaker Parlimen kepada Istana Negara yang tular sejak beberapa hari lalu, kini menjadi pertikaian banyak pemimpin politik.

Sementara itu, Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek turut mempersoalkan kebenaran surat tular ditulis Speaker Parlimen kepada Yang di-Pertuan Agong yang menyatakan Muhyiddin sudah hilang majoriti.

Ahmad Shabeery turut menganggap Azhar berada di posisi terbaik untuk mengetahui dan mengesahkan jumlah sokongan ahli Parlimen dimiliki Muhyiddin ketika ini atas kapasiti beliau sebagai Speaker Parlimen.

“Isu terbesar kini, apakah benar beliau menulis surat kepada Istana tentang kerajaan sekarang sudah hilang majoriti? Masih adakah integriti tanpa majoriti? Pastinya ‘man of principle’ boleh mengesahnya, kerana banyak keputusan kerajaan harus dibuat dalam tempoh ini,” katanya melalui kenyataan dalam laman Facebook beliau.

Ahmad Shabery turut mempersoalkan integriti Azhar Azizan sama ada beliau mahu membiarkan sahaja gerakan ‘membeli’ wakil rakyat berlaku bagi menyelamatkan kerajaan PN untuk kekal berkuasa sebelum bersetuju mengesahkan jumlah sokongan dimiliki Muhyiddin.

“Lompat kerusi adalah mukadimah kepada rasu4h yang lebih besar. Lebih lama masa diberikan lebih rancak jual beli boleh berlaku.

“Saham naik turun setiap hari. Apakah ‘man of principle’ boleh tersenyum menyaksikannya?,” kata bekas Ahli Parlimen Kemaman itu.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber: http://limauasamboi.pw

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*