Shuib Ceritakan Selepas 7 Langkah Meninggalkan Pus4ra, Kenapa Dia Menoleh Semula

Tidak mudah buat pelawak popular, Shuib Sepahtu melupakan insan yang menghadirkan banyak kenangan dan menjadi teman suka duka selama 10 tahun.

Baru tiga hari kehilangan isteri tersayang, Allahy4rham Siti Sarah Raissuddin yang menjadi k0rban C0V!D.19 sukar buat Shuib memadamkan kenangan ketika bersama.

” Hari pertama (kelmarin) saya menjalani kehidupan tanpa arwh. Walaupun saya bersendirian di rumah sebelum ini, tetapi saya tahu arwh berada di hspitaI.

” Namun, kini, arwh sudah tiada. Saya harap Allah dapat bimbing hati saya perlahan-lahan terima ketentuan ini.

” Jujurnya, rindu amat berat terhadap pasangan pergi buat selama-lamanya,” luahnya pada majlis tahlil dan bacaan Yassin secara virtual, kelmarin.

Meskipun zahir nampak tenang dan reda, Shuib berkata, ada kalanya tew4s dengan emosi.

” Semalam (kelmarin), saya hampir menjadi orang tidak reda. Saya memang tidak boleh terima hakikat dan cuba menyedapkan hati dengan mengatakan arwh akan sembuh, sedangkan dia menderita.

” Namun, apabila saya mula reda dan ampun segala kesalahannya, perjalanan terakhir arwh menjadi mudah.

Saya menoleh semula pus4ranya, rasa puas

” Saya bersyukur dapat solat jnzah, iringi perjalanan akhir ke kubvr, masukkan jnazah ke Iiang lah4d dan tanam bunga di pus4ranya.

” Selepas tujuh langkah meninggalkan pusara, saya menoleh semula. Waktu itu, timbul perasaan puas hati melepaskan arwh pergi dengan baik,” ungkap bekas penyampai radio Hot FM itu.

Walaupun terpisah di dunia, namun Shuib percaya, dia pasti akan bertemu bidadarinya di alam syurga.

” Kami tidak pernah berjauhan seperti ini, tak termimpi langsung. Tetapi, saya sudah berjanji untuk menjadikan arwh sebagai bidadari syurga, jadi saya perlu berkorban.

” Hanya menunggu masa untuk kami kembali dipertemukan di syurga. Justeru, saya berharap Allah akan bimbing saya untuk menuju ke jalan diredai supaya dapat bertemu arwh,” pintanya.

Pemergian arwh dengan meninggalkan empat cahaya mata yang masih memerlukan kasih sayang ibu disifatkan Shuib sebagai cabaran besar buatnya.

Namun, demi janji yang dilafazkan, pelawak berusia 37 tahun itu perlu kuatkan semangat menempuh ujian mendatang.

” Menerusi perbualan terakhir bersama arwh, saya beritahu jangan risau. Saya akan pastikan zuriat kami menjadi anak yang taat pada perintah agama.

” Arwh sudah melakukan yang terbaik sejak bergelar ibu. Malah, arwh sanggup k0rbankan diri demi melahirkan anak keempat. Sebagai ketua keluarga, saya kena beri contoh baik pada anak-anak.

” Saya kena tunjuk hebat kerana mereka mempunyai ibu yang kuat dan hebat. Sebelum ini, saya seorang yang jah1l dan banyak melakukan d0sa.

” Jadi, inilah titik tolak saya berubah ke arah lebih baik untuk membimbing anak-anak,” kata Shuib.

Sikap manja arwh semakin menjadi-jadi

Pada majlis tahlil dan bacaan Yassin secara virtual itu, Shuib turut mengimbau momen manis berkasih sayang bersama arwh sepanjang tempoh Fasa 1 Pelan Pemulihan Negara (PPN).

Akuinya, paling meninggalkan kesan sikap manja arwh yang semakin menjadi-jadi ketika hamil dan bagaimana menguruskannya, ia sekali gus menjadi memori indah disimpan di kotak ingatan.

” Banyak perkara dilakukan bersama sepanjang tiga bulan ini. Memandangkan hamiI, arwh suka bermanja.

” Arwh minta saya urut tubuhnya. Urut pula hingga dua jam. Kadang kala, saya rasa macam ‘amah’ apabila kena paksa.

” Beliau sering mengingatkan saya bahawa dirinya mengandungkan zuriat kami. Namun, lama-kelamaan saya jadi gi4n, maklum tiga bulan tidak berbuat apa-apa.

” Walaupun tak suruh, saya sendiri menawarkan diri. Saya tak sangka Allah berikan nikmat kasih sayang antara suami isteri sebagai momen terakhir untuk dikenang.

” Hinggalah segala kebahagiaan dir3ntap dengan berita kami sekeluarga disahkan p0sitif C0V!D.I9,” luah Shuib.

Namun, cerita lelaki ini, arwh isterinya itu pandai memujuk hatinya dengan memasak hidangan lazat sebagai ganjaran.

” Walaupun suruh saya buat macam-macam, tetapi arwh balas balik dengan menyediakan hidangan yang sedap. Siap tanya saya nak makan apa.

” Pemrgiannya mengajar saya setiap pasangan perlu ada momen manis untuk dikenang. Tidak sangka, hanya tiga bulan ini Allah bagi kami menghabiskan masa sepuas-puasnya sebelum mengambilnya,” katanya.

Menerusi siaran lintas langsung yang dilakukan oleh beberapa platform media dari sana, hanya 10 orang saja termasuk Shuib yang dibenarkan untuk berada di sisi arwah sewaktu majlis pengebumian dilangsungkan.

Mereka semua perlu memakai persalinan PPE lengkap. Setelah majlis selesai, masing-masing melalui proses semburan sanitasi oleh petugas di situ sebelum dibenarkan melangkah pergi. Malah, tapak pengebumian juga disanitasi sebagai langkah berhati-hati demi mengelak wabak merebak.

Cukup sebak suasana yang dirakamkan tadi apabila Shuib yang berada di tengah-tengah dilihat berulang kali menoleh ke belakang semasa beredar pergi dari tapak perkuburan isteri tercinta untuk menukar pakaiannya. Dia kemudiannya kembali ke situ untuk bersama-sama ahli keluarga terdekat.

Rakaman Shuib sebak mahu tinggalkan tanah perkvburan arw4h Siti Sarah

Allahyrh4m Siti Sarah menghembvskan nfas terakh1r di Unit Rawatan Rapi (ICU), Hspital Canselor Tuanku Muhriz (HCTM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) akibat C0V!D.I9 pada jam 5.13 pagi, kelmarin.

Jnzah penyanyi lagu Kesetiaan dan Semakin itu selamat dikebvmikan di Tanah Perkubvran Islam Kampung Sungai Pusu, Gombak, jam 1.20 tengah hari.

Beliau meninggalkan suami dan empat cahaya mata, Uwais Alqarni, 10, Dzahira Talita Zahra, 8, Ariq Matin, 6, dan Ayash Affan yang dilahirkan pada Jumaat lalu.

Sumber:bharian

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber: http://limauasamboi.pw/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*