Abang Siti Sarah dah dipindahkan ke Unit Rawatan Rapi. Ini keadaan terkini abangnya.

Pelawak dan usahawan Shuib, 36, berkongsi keadaan terkini abang kepada arw4h isterinya, Siti Sarah iaitu Ahmad Firdous Raissuddin.

Dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi

Menurut Shuib, abang iparnya kini dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi Hospital Serdang, Selangor selepas dij4ngkiti C0v!d.19 tahap empat. Berita itu dikongsikan menerusi sebuah hantaran di Instagram (IG)nya kira-kira pukul 3 pagi hari Khamis.

“Assalamualaikum semua.. Allah Maha Besar. Allah Maha Kuasa. Baru dapat panggilan abang ipar saya. Abang kepada 4rwh dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi. Saya mohon mendoakan. Semoga diberi kesembuhan segera. Amin.” Perkongsian Shuib

Sebelum ini, Pegawai Perhubungan Awam, Syarikat Indigital Music, Elyias Omar memberitahu paras oksigennya telah stabil dan menjalani raw4tan di wad biasa. Firdous dikerjakan ke hospital kerana tahap oksigennya yang rendah iaitu turun 93 peratus.

Difahamkan juga, isterinya turut disahkan p0sitif C0v!d.19. Namun kedua-dua anak mereka bebas dari virvs berkenaan. Dia bersama isterinya telah disahkan p0sitif selepas empat hari keluarga Siti Sarah dij4ngkiti dan mereka telah menjalani kuar4ntin kendiri di rumah selama lapan hari. Sumber: Instagram @shuibsepahtu, Facebook @Ahmad Firdous Raissuddin

Lepas Siti Sarah pergi kali ni abang pula dikejutkan dengan kurang oksigen. Ini keadaan terkini abang Siti Sarah.

Penyanyi Siti Sarah Raissuddin selamat diuruskan di Tanah Islam Kampung Sungai Pusu, di sini, 1.20 tengah hari semalam. Suami Sarah, Shuib yang juga pelakon dan pelawak popular dan adik bongsu Siti Sarah, Ahmad Yazeed mengiringi sehingga ke lng lahd dengan lengkap memakai peralatan perlindungan diri (PPE).

Terdahulu, urusan tayamum dan solat diuruskan pihak Hospital Canselor Tuanku Muhriz, Universiti Kebangsaan Malaysia, UKM (HCTM) kira-kira jam 10 pagi. Sarah anak kedua daripada tiga beradik itu diuruskan di lokasi sama ibunya, Nur Aini Mohamad yang pergi menghadap ill4hi pada 26 Jun 2013 akibat komplikasi pelbagai peny4kit termasuk kegag4lan buah pinggang, bp tinggi dan kencing manis

Keadaan Terkini Abang 4rwh

Dalam perkongsian terkini oleh sepupu Siti Sarah iaitu Nur Alia. Beliau memaklumkan yang abang kepada Siti Sarah, Firdaus Raisuddin kini kekurangan oksigen. Nur Alia juga memohon kepada semua untuk sedekahkan Al Fatihah dan beliau juga mula takut kerana keluarga terdekat mula di j4ngkiti c0v!d.

Pembantu rumah salam kawan, punca Shuib sekeluarga p0sitif

Pelawak Shuib mendedahkan punca sebenar bagaimana satu keluarganya dij4ngkiti C0v!d.19 sehingga menyebabkan isterinya, Siti Sarah Raisuddindunia awal pagi semalam.

Cerita Shuib, dia sekeluarga disahkan p0sitif selepas pembantu rumahnya yang turun membuang sampah bersalaman dengan rakannya sebelum kemudian mer3bak kepada semua yang berada di dalam rumahnya, kecuali seorang anggota keluarganya disahkan negatif.

Akibatnya, Shuib, Sarah dan tiga anak mereka dij3ngkiti virvs berkenaan sebelum pembantu rumah warga Indonesia itu pergi menghadap ill4hi Jumaat lepas. “Nak dijadikan cerita, pembantu rumah saya turun bawah buang sampah. Dia salam kawan, terus kena kami satu keluarga. Jangan lupa berdoa, moga Allah lindungi kita sebab itulah senjata paling d4hsyat,” katanya.

Tambah Shuib lagi, mereka pernah brblah gara-gara isterinya itu takut dij4ngkiti C0v!d.19 selepas dia keluar bertemu seorang rakannya atas urusan bisnes sebelum ini. Susulan pem3rgian isteri tercintanya, Shuib menekankan kepada orang ramai agar mengambil langkah perlindungan diri dengan svntikan v4ksin.

Shuib yang muncul dalam sesi siaran langsung (Live) petang tadi berkata, apa yang berlaku kepada Siti Sarah membuatkan hatinya tersentak kerana isterinya itu belum menerima svntikan v4ksin. Disebabkan itu, doktor yang merawat memaklumkan bahawa keadaan isterinya sangat teruk apabila paru-parunya hampir semua dij4ngkiti virvs C0v!d.19.

“Paru-parunya hampir dij4ngkiti pada semua bahagian. Sampaikan paru-parunya tak boleh bekerja untuk pam oksigen, sekali gus menyebabkan semua organ g4gal berfungsi dengan baik. “Kemungkinan sebab v4ksin, sebab dia belum ambil svntikan, wallahualam.

Tadi di hospital, ada seorang jururawat minta saya kongsikan tentang perkara ini. Sekurang-kurangnya dengan v4ksin, mungkin dapat bantu,” katanya. Tambah pemilik nama sebenar Shahmira Muhamad itu lagi, dia pada awalnya sangat yakin Siti Sarah berada dalam keadaan sihat meskipun sedang dirawat di hospital.

Bagaimanapun, apa yang sering didengarnya daripada doktor adalah paru-paru Siti Sarah sudah dipenuhi dengan virvs C0v!d.19 sehingga menyebabkan organ tersebut tidak boleh berfungsi. Disebabkan itu, Shuib mengingatkan semua orang agar menjaga kesihatan dan mengambil vitamin C serta tidak mengamalkan sikap sayangkan duit jika melibatkan hal kesihatan.

“Saya ingat lagi, ketika dalam ambulans sewaktu nak bawa isteri ke hospital swasta, tetapi semuanya penuh. Sedangkan keadaannya sudah tervk pada waktu itu. “Dalam hati saya terfikir, duit banyak mana sekali pun takkan boleh kembali sihatkan isteri saya.

Dengarlah cakap saya. Jaga kesihatan, sebab saya dulu sejenis yang tidak menjaga sangat bab-bab itu. Sekarang saya sudah amalkan makan vitamin C dengan banyak,” katanya lagi. Pada masa sama, Shuib menyarankan agar semua orang menyediakan alat bacaan tahap oksigen, Oximeter di rumah untuk membuat pemeriksaan paras oksigen sendiri.

“Dahulu, tahap oksigen dia turun ke 93, kadang-kadang 94, tapi saya cakap okey kepada dia. Bila lambat bawa dia ke hospital, akibatnya saya kehilangan dia hari ini. “Beli alat itu. Kalau bacaan oksigen turun, terus pergi hospital. Dulu saya pun orang yang tak berapa percaya kepada C0v!d.19, tapi bila dah kena pada batang hidung sendiri, barulah tahu,” katanya.

Siti Sarah, 37, menghembvskan nafas terakhir pada pukul 5.13 pagi tadi (Isnin) di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) selepas tiga hari ditidurkan akibat jangk1tan C0v!d.19.

Shuib dedahkan ada sesuatu yang jururawat pesan pada dia sebelum buat live.

Pelawak Shuib mendedahkan punca sebenar bagaimana satu keluarganya dij4ngkiti C0v!d.19 sehingga menyebabkan isterinya, Siti Sarah Raisuddin pergi mengh4dap ill4hi awal pagi semalam.

Cerita Shuib, dia sekeluarga disahkan p0sitif selepas pembantu rumahnya yang turun membuang sampah bersalaman dengan rakannya sebelum kemudian mereb4k kepada semua yang berada di dalam rumahnya, kecuali seorang anggota keluarganya disahkan neg4tif.

Akibatnya, Shuib, Sarah dan tiga anak mereka dij4ngkiti v.irus berkenaan sebelum pembantu rumah warga Indonesia itu pergi mengh4dap ill4hi Jumaat lepas. “Nak dijadikan cerita, pembantu rumah saya turun bawah buang sampah. Dia salam kawan, terus kena kami satu keluarga. Jangan lupa berdoa, moga Allah lindungi kita sebab itulah snjta paling dahsyat,” katanya.

Tambah Shuib lagi, mereka pernah berblah gara-gara isterinya itu takut dij4ngkiti C0v!d.19 selepas dia keluar bertemu seorang rakannya atas urusan bisnes sebelum ini. Susulan pemergian isteri tercintanya, Shuib menekankan kepada orang ramai agar mengambil langkah perlindungan diri dengan suntik4n v4ksin.

Shuib yang muncul dalam sesi siaran langsung Live petang tadi berkata, apa yang berlaku kepada Siti Sarah membuatkan hatinya tersentak kerana isterinya itu belum menerima suntik4n v44ksin. Disebabkan itu, doktor yang merawat memaklumkan bahawa keadaan isterinya sangat teruk apabila paru-parunya hampir semua dij4ngkiti virvs C0v!d.19.

“Paru-parunya hampir dij4ngkiti pada semua bahagian. Sampaikan paru-parunya tak boleh bekerja untuk pam oksigen, sekali gus menyebabkan semua organ g4gal berfungsi dengan baik. “Kemungkinan sebab v4ksin, sebab dia belum ambil suntik4n, wallahualam. Tadi di hospital, ada seorang jururawat minta saya kongsikan tentang perkara ini. Sekurang-kurangnya dengan v4ksin, mungkin dapat bantu,” katanya.

Tambah pemilik nama sebenar Shahmira Muhamad itu lagi, dia pada awalnya sangat yakin Siti Sarah berada dalam keadaan sihat meskipun sedang dirawat di hospital. Bagaimanapun, apa yang sering didengarnya daripada doktor adalah paru-paru Siti Sarah sudah dipenuhi dengan virvs C0v!d.19 sehingga menyebabkan organ tersebut tidak boleh berfungsi.

Disebabkan itu, Shuib mengingatkan semua orang agar menjaga kesihatan dan mengambil vitamin C serta tidak mengamalkan sikap sayangkan duit jika melibatkan hal kesihatan. “Saya ingat lagi, ketika dalam ambulan sewaktu nak bawa isteri ke hospital swasta, tetapi semuanya penuh. Sedangkan keadaannya sudah teruk pada waktu itu.

“Dalam hati saya terfikir, duit banyak mana sekali pun takkan boleh kembali sihatkan isteri saya. Dengarlah cakap saya. Jaga kesihatan, sebab saya dulu sejenis yang tidak menjaga sangat bab-bab itu. Sekarang saya sudah amalkan makan vitamin C dengan banyak,” katanya lagi.

Pada masa sama, Shuib menyarankan agar semua orang menyediakan alat bacaan tahap oksigen, Oximeter di rumah untuk membuat pemeriksaan paras oksigen sendiri. “Dahulu, tahap oksigen dia turun ke 93, kadang-kadang 94, tapi saya cakap okey kepada dia. Bila lambat bawa dia ke hospital, akibatnya saya kehilangan dia hari ini.

“Beli alat itu. Kalau bacaan oksigen turun, terus pergi hospital. Dulu saya pun orang yang tak berapa percaya kepada C0v!d.19, tapi bila dah kena pada batang hidung sendiri, barulah tahu,” katanya. Siti Sarah, 37, mengh3mbuskan nafas terakhir pada pukul 5.13 pagi tadi (Isnin) di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) selepas tiga hari ditidurkan akibat j4ngkitan C0v!d.19.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber: https://greatdailynews.com/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*