Selesai Je Pengumuman Khas PM Utk Mereka Yg Lengkap 2 Dos, Ini Reaksi Najib

PERDANA Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengumumkan kemudahan-kemudahan bagi individu yang telah menerima v4ksinasi lengkap.

Dalam Perutusan Khas yang disiarkan pada Ahad petang, Muhyiddin berkata kemudahan-kemudahan itu akan berkuatkuasa mulai Selasa, 10 Ogos ini.

Perdana menteri turut menjelaskan maksud lengkap dos v4ksin adalah seperti berikut:

– Vaksin jenis dua dos svntikan (Pfizer, AstraZeneca dan Sinovac) : Telah melepasi hari ke-14 dari tarikh svntikan dos kedua.

– V4ksin jenis satu dos suntik4n (Johnson & Johnson dan CanSino) : Telah melepasi hari ke-28 dari tarikh suntik4n.

Berikut merupakan perincian pengumuman tersebut:

– Pengembara warganegara Malaysia dan bukan warganegara Malaysia yang lengkap v4ksinasi yang pulang atau tiba dari luar negara dibenarkan menjalani kuar4ntin di rumah.

– Suami isteri yang juga pasangan jarak jauh (PJJ) yang lengkap v4ksinasi dibenarkan merentas daerah atau negeri untuk bertemu pasangan masing-masing

– Ibu bapa yang lengkap v4ksinasi dibenarkan merentas daerah atau negeri untuk berjumpa dengan anak yang berumur 18 tahun ke bawah.

– Aktiviti solat dibenarkan di masjid atau surau bagi jemaah yang telah menerima v4ksin lengkap.

– Kemudahan ini juga diberikan kepada penganut bukan Islam untuk menghadiri rumah-rumah ibadah.

Kerajaan juga bersetuju memberikan kemudahan-kemudahan bagi sektor sosial kepada individu yang telah menerima v4ksinasi lengkap dan menetap di negeri-negeri dalam Fasa 2 dan seterusnya.

Berikut merupakan perincian untuk negeri fasa 2 dan seterusnya:

– Aktiviti rentas daerah dibenarkan dengan menunjukkan kepada petugas keselamatan di sekatan jalan raya sijil digital v4ksinasi C0v1d.19.

– Aktiviti dine-in makan dalam restoran turut dibenarkan

– Aktiviti sukan dan riadah tanpa sentuhan fizikal dan bukan berkumpulan (outdoor) dibenarkan bermula 6 pagi hingga 10 malam.

– Aktiviti dine-in di restoran atau kafe di premis club house adalah dibenarkan selaras dengan kebenaran dine-in

– Aktiviti pelancongan dalam negeri yang sama dibenarkan, melibatkan homestay dan hotel.

Kata perdana menteri lagi, perincian lengkap kemudahan-kemudahan yang diumumkan itu akan dikeluarkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dalam masa terdekat.

Berikut pula ulasan Najib Razak

“Kegil.aan tahap maksimum”

Di luar negara, varian Delta Plus dan Lambda yang lagi bahaya berbanding varian Delta sedang menular.

Sebab itu, keputusan kerajaan membenarkan individu dari luar negara yang pulang ke Malaysia untuk kuarantin di rumah dengan syarat mereka mesti mempunyai rumah di Malaysia adalah kegilaan tahap maksimum sebab mereka yang sudah div4ksin penuh masih boleh dij4ngkiti dan menj4ngkiti.

Ini seperti mengulangi kesilapan bulan Julai tahun lalu di mana kerajaan tiba-tiba tukar syarat kuarantin di pusat ku4rantin kepada kuarantin kendiri di rumah lalu U-turn sebulan kemudian setelah terlambat.

Keputusan kurang bijak ini akhirnya cetuskan kluster Sivagangga dengan mutasi jenis D614G yang melanda negeri-negeri utara semenanjung dan menyebabkan gelombang C0v1d baharu seluruh negara (bukan hanya PRN Sabah).

“Kluster Sivagangga bukti mutasi jenis D614G”

https://www.hmetro.com.my/…/kluster-sivagangga-bukti…

Kerajaan tak rugi besar untuk arahkan mereka yang pulang dari luar negara untuk ku4rantin di pusat-pusat kuar4ntin atau hotel dipantau kerajaan sebab mereka yang pulang dari luar negara sudah tentu mampu untuk membayar kos kuar4ntin.

Sekiranya kerajaan berhasrat untuk bawa masuk varian-varian lambda dan Delta Plus maka sila teruskan kegila4n ini.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber: http://trendingsangat.pw/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*