Aks1 Jurubahasa Isyarat Terjemah Sidang Mesyuarat Khas Dewan R4kyat Cvri Perhatian Netizen

Aks1 jurubahasa isyarat sidang Mesyuarat Khas Dewan Rakyat cur1 perhatian netizen.

Sidang Mesyuarat Khas Dewan R4kyat sentiasa menjadi tumpuan dan perbualan dalam kalangan netizen.

Selain daripada aks1 ‘waknat mew4knat’ sesama Ahli Parlimen, aks1 jurubahasa isyarat yang bertugas untuk menterjemahkan sidang ini juga menarik perhatian netizen.

Suasana dewan bertukar panas apabila wakil rakyat pembangkang, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal meminta penjelasan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Azhar Azizan Harun berhubung ketiadaan perbahasan, usul dan undian mengenai Proklamasi dan Ordinan Darvrat sama ada ia selaras dengan titah Yang di-Pertuan Ag0ng dan Perlembagaan Persekutuan dalam sidang khas berkenaan.

Dengan ‘ser4ngan’ dial0g yang bertub1-tub1, tidak mustah1l ianya agak svkar untuk diterjemahkan kepada bahasa isyarat oleh jurubahasa bertugas.

Dalam satu video yang difokuskan kepada jurubahasa isyarat tersebut, anda boleh melihat kesungguhan beliau untuk cuba menterjemahkan keadaan yang berlaku di sana supaya penonton daripada kalangan orang kurang upaya (0KU) turut dapat memahami inti pati perbahasan.

Di sini kita dapat lihat, tugas sebagai jurubahasa isyarat bukanlah satu tugas yang mudah, terutamanya semasa ditugaskan untuk menterjemahkan sidang perbahasan seperti Mesyuarat Khas Dewan Rakyat.

Untuk pengetahuan anda, jurubahasa isyarat merupakan pelengkap maklumat kepada golongan istimewa ini.

Antara jurubahasa yang popular dalam kalangan rakyat Malaysia ialah Bee Lee.

Ketangkasan dan kecekapan Bee Lee menyampaikan mesej menggunakan bahasa isyarat memang tidak dinafikan lagi.

Sudah berkhidmat selama 25 tahun, Bee Lee mempunyai peminatnya yang tersendiri sehingga ada yang menegur dan mahu bergambar dengan beliau.

Biarpun kerjaya ini tidak popular seperti penyampai berita, kemunculan jurubahasa isyarat di sudut penjuru siaran berita TV di saluran RTM cukup signifikan terhadap golongan istimewa terbabit.

Sumber: Twitter

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber : http://www.klmenjeritvideo.dnq.news/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*