Polis tidak akan terima lagi surat MITI untuk tujuan rentas negeri bermula 18 Julai sehingga ke tarikh ini. Sekali Polis tampil dedah punca yang berlaku.

Dokumen yang dikeluarkan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) tidak dibenarkan diguna untuk merentas negeri bagi tempoh 18 hingga 21 Julai ini. Ketua Polis Negara Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani berkata, pihaknya mengesan peningkatan kenderaan di lebuh raya bagai tempoh dua hari kebelakangan ini.

“Bagi mengelakkan pihak tidak bertanggungjawab menyalahgunakan kebenaran surat MITI sebagai kelulusan merentas negeri untuk sambutan Aidiladha, semua anggota di sekatan jalan raya di sempadan diarah untuk tidak menerima dokumen berkenaan. Dokumen berkenaan tidak diterima sebagai kelulusan yang sah bagi pergerakan rentas negeri bagi tempoh 18 hingga 21 Julai ini,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Menurutnya, bagaimanapun, bagi urusan kecema4an dengan kebenaran polis serta urusan kesihatan termasuk v4ksinasi dibolehkan.

“Mana-mana pihak yang didapati mengingka4i larangan ini akan diambil tindakan tegas tanpa kompr0mi Masyarakat dinasihat untuk bersama memainkan peranan dalam melandaikan lekuk jangkit4n wab4k C0v!d.19,” katanya.

Sumber :hmetro

 

Terkini pihak miti wajibkan kilang Pkpd di Selangor untuk buat saringan c0v!d 19. Kos ditanggung oleh pihak Syarikat.

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) mengumumkan prosedur dan SOP bagi sektor perkilangan yang beroperasi di bawah perintah kawalan pergerakan diperketatkan (PKPD) Selangor.

Menerusi pengumuman dibuat di Twitter itu, Miti menyatakan ujian harus dilakukan dengan menggunakan alat ujian cepat (RTK) dan hanya pekerja yang diuji negatif akan diizinkan bekerja.

“SOP Sektor Pengilangan & Pembuatan PKPD terkini (7 Jul 2021) mewajibkan ujian ???? ??? ??? ???? ???????? bagi kesemua pekerja. “Langkah ini selain dapat mengenalpasti kes C0V!D.19 akan memastikan hanya pekerja yang disahkan neg4tif dibenarkan ke tempat kerja,” kata pengendali akaun tersebut.

Tambah Miti, syarikat juga perlu bertanggungjawab sepenuhnya menanggung kos saringan tersebut. Malah, syarikat juga mesti melaporkan kepada pejabat kesihatan daerah terdekat jika lebih daripada

lima peratus tenaga kerja mereka tidak bekerja kerana demam atau gej4la C0v!d.19 yang lain. Sekadar info, kluster tempat kerja merangkumi 16 peratus dari semua kes C0v!d.19 di Malaysia dari 1 Jun hingga 1 Julai.

Ramai yang tak puas hati bila hampir 256 pekerja kilang Ayer Keroh disahkan p0sitif c0v!d 19. Rupanya ini punca buat ramai yang terkedu.

Kes C0v!d 19 membabitkan sektor perindustrian masih belum reda dan terbaru seramai 256 pekerja di lima buah kilang di Ayer Keroh Melaka disahkan positif. Difahamkan, jumlah itu membabitkan lima kluster di Kawasan Perindustrian Ayer Keroh.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Pematuhan Prosedur Operasi Standard (SOP) negeri, Ramli Mohd. Ali, daripada jumlah tersebut, seramai 180 adalah pekerja warga asing. Jelasnya, susulan itu keseluruhan lapan buah kilang terlibat telah diarahkan ditutup selama 14 hari bagi mengelakkan penularan wab4k tersebut.

“Sehingga kini seramai 256 pekerja kilang di Kawasan Perindustrian Ayer Keroh ini didapati positif C0v!d 19 selepas tercetusnya kluster baharu di kawasan itu pada Mei lalu. “Seramai 180 daripada merupakan pekerja warga asing, manakala baki adalah penduduk tempatan,” katanya menerusi laporan Kosmo Online, semalam.

Tambahnya, kesemua semua pekerja yang positif telah menjalani kuar4ntin di Pusat Kuar4ntin dan Rawatan C0v!d.19 (PKRC) swasta yang ditetapkan. Sementara itu menerusi pemantauan Gempak di Twitter, ramai yang bengang dengan isu berkenaan kerana syarikat masih enggan menghentikan

operasi buat sementara waktu. “Lagi kes kilang, sekali kena ratus-ratus” “Tak tahu nak cakap apa, sekali kena terus 256 weh” “Apa nak jadi kalau macam ni, bila nak ke fasa 2,” tulis beberapa warganet.

Lepas Hospital Sg Buloh kali ni Hospital Ampang pula dijadikan Hospital khusus untuk c0v!d 19 di Selangor. Rupanya ini punca.

Meskipun selepas 3 minggu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 dilaksanakan, kes harian masih 4 angka dan tidak menunjukkan penurunan yang banyak. Makin membimbangkan lagi apabila Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata kes C0v!d 19 yang dirawat di Unit Rawatan Rapi terus meningkat sekali gus membuatkan kadar penggunaan katil untuk merawat pesakit C0v!d 19 melebihi 100 peratus.

Terbaru, Hospital Ampang dilaporkan telah diubah menjadi hospital khusus C0v!d 19 berkuat kuasa semalam, 23 Jun dan menjadikan ia hospital C0v!d 19 penuh yang kedua di Selangor selepas Hospital Sungai Buloh.

Menurut Malaysiakini, Jabatan Kesihatan Negeri Selangor telah memutuskan untuk menukar status hospital itu daripada Hospital Hybrid C0v!d 19 kepada Hospital C0v!d 19 bermula serta merta semalam.

Pengarah Kesihatan Selangor Sha’ari Ngadiman berkata, “Keputusan ini diambil berikutan peningkatan kes harian C0v!d 19 yang tinggi terutamanya yang melibatkan pesakit kategori 3 dan ke atas secara berterusan di Zon Wilayah Tengah.”

Jumlah kes harian yang tinggi di Selangor menyebabkan purata penggunaan katil hospital sedia ada melebihi tahap maksimum. Keadaan itu turut menyebabkan pusat kuar4ntin berisiko rendah MAEPS sukar untuk merujuk pesakit yang memerlukan rawatan di hospital.

Dengan penukaran status Hospital Ampang itu, kini semua rujukan pesakit bukan C0v!d 19 dari kemudahan lain ke hospital berkenaan harus dihentikan buat sementara waktu. Sebelum ini, Hospital Sungai Buloh terlebih dahulu dijadikan hospital khusus C0v!d 19 utama di Selangor pada bulan Mac 2020, ketika awal penularan wab4k ini.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber: Sumber

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*