PM Akhirnya Umum Berita Gembira Mengenai Syarat Rentas Daerah

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin memaklumkan bahawa, kelonggaran untuk merentas daerah ini adalah bagi memberi faedah atau keistimewaan kepada mereka yang telah lengkap dos suntik4n v4ksin.

Menurutnya, langkah berkenaan juga seiring dengan pembukaan lebih banyak sektor ekonomi terutama di Lembah Klang pada Fasa Kedua Pelan Pemulihan Negara (PPN) nanti.

“Dan lepas itu kita akan umumkan apakah kelonggaran-kelonggaran kepada mereka yang dapat dua dos ini supaya mereka tidak terus ‘terikat’; perlu ada beberapa kelebihan (advantage) untuk mereka. Kelonggaran itu mungkin termasuk pergerakan untuk membeli-belah, atau sekurang-kurangnya rentas daerah.” Katanya ketika melakukan lawatan ke syarikat farmaseutikal Pharmaniaga LifeScience Sdn Bhd, hari ini.

Bagaimanapun, kelonggaran bagi individu yang telah lengkap dua dos svntikan v4ksin Covid-19 akan diputuskan pada mesyuarat Majlis Pemulihan Negara minggu depan.

Jangan rentas daerah, negeri sempena Aidiladha

KUANTAN: Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengingatkan orang ramai supaya tidak cuba merentas daerah atau negeri sempena sambutan Aidiladha minggu depan.

Timbalan Perdana Menteri berkata, kerajaan masih tidak membenarkan rentas daerah dan negeri dalam Fasa Satu atau Dua, Pelan Pemulihan Negara (PPN). Orang ramai sepatutnya ambil iktibar lonjakan kes wab4k C0V!D-19 selepas sambutan Aidilfitri lalu.

“Ketika itu rentas daerah dan negeri masih belum dibenarkan tetapi ramai yang cvri-cvri balik (pulang), ikut lorong tikus dan sebagainya.

“Kalau kita lihat kluster rentas negeri, kluster ini memuncak selepas itu seperti yang berlaku di Terengganu misalnya seluruh keluarga dij4ngkiti dan ada yang meningga4 dvnia begitu juga di Kelantan pun sama.

“Jadi saya harap kes itu ia menjadi iktibar walaupun kita pandai nak lari dari sekatan polis untuk balik ke kampung dan boleh lepas daripada polis tetapi mungkin tak lepas jangkit4n C0V!D.19.

“Oleh itu, kita jaga kita dan membuat kawalan kendiri untuk pastikan kita selamat,” katanya selepas meninjau Pusat Pemberian V4ksin (PPV) Dewan Jubli Perak Sultan Ahmad Shah, hari ini.

Hadri sama, Menteri Besar, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail.

Justeru, Ismail Sabri yang juga Menteri Pertahanan meminta rakyat bersabar dan mengikut fasa PPN yang diumumkan sebelum ini.

“Jika vaksin ini dapat diberikan kepada rakyat dan apabila imuniti kelompok sudah diperolehi pada Fasa Tiga dan Empat, rentas daerah dan negeri akan dibenarkan. Tunggulah kerana Fasa Tiga boleh rentas daerah manakala Fasa Empat pula rentas negeri dan bersabarlah,” katanya.

Kenderaan masuk ke Kelantan dari utara naik 5 peratus

KOTA BHARU: Kemasukan kenderaan dari arah utara ke negeri ini menerusi Jalan Gerik-Jeli meningkat lima peratus sejak semalam.

Timbalan Ketua Polis Kelantan, Senior Asisten Komisioner Abdullah Muhammad Piah, berkata pertambahan jumlah kenderaan dikesan dari Perak, Kedah dan Perlis.

Bagaimanapun, katanya, tidak berlaku pertambahan jumlah kenderaan di pintu masuk di sekatan jalan raya Gua Musang dan Pasir Puteh.

“Mereka yang masuk ke negeri ini ada alasan kerana mempunyai surat kebenaran daripada pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM).

“Kebanyakan mereka ada surat termasuk mahu menziarahi kem4tian ahli keluarga, ziarah keluarga yang sakit dan untuk mendapatkan svntikan v4ksin C0V!D.19,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata, di bandar-bandar utama seperti Kota Bharu, Pasir Mas, Tumpat dan Machang turut berlaku pertambahan kenderaan sebanyak 15 peratus sejak semalam.

“Pertambahan kenderaan di bandar utama ini kerana orang ramai keluar membeli barang keperluan bagi menyambut Aidiladha,” katanya.

Abdullah meminta masyarakat terus patuh prosedur operasi standard (SOP) bagi membendung penularan C0V!D.19 berikutan kes harian di Kelantan masih tiga angka.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber: http://limauasamboi.pw/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*