Dulu kes orang datang r3mbat televisyen. Kali ini lain pula yang orang ambil dan ini Bos Mydin tampil ded4hkan buat ramai yang setuju.

Penularan w4bak C0V!D. 19 telah membawa kesan burvk kepada ekonomi negara kita. Ramai yang kehilangan punca pendapatan sehingga terpaksa berlapar kerana tidak mampu membeli barang keperluan harian. Pengarah Urusan Mydin Mohamed Holdings Berhad (Mydin), Ameer Ali Mydin mendedahkan bahawa kes kecvrian di pasar raya Mydin juga meningkat sejak akhir-akhir ini.

Kalau dulu, pengunjung di pasar raya itu pernah dit4ngkap kerana mencvri barang-barang berharga seperti televisyen dan pembesar suara, namun kini lain pula ceritanya. Kata Ameer, amat menyedihkan baginya apabila mendapat tahu ramai yang terlibat dalam kes mencvri bahan makanan seperti ikan dan sayur. Perkara tersebut juga secara tidak langsung melibatkan perniagaannya.

Kecvrian di pasar raya besar seperti Mydin meningkat, tapi mereka bukan mencvri barang bernilai tinggi. Dulu-dulu orang datang dan cvri TV, pembesar suara, untuk dijual. Sekarang mereka cvri ikan kembung, mereka cvri sayur. Ia sangat menyedihkan,” katanya.

Beliau yang juga presiden Persatuan Peruncit Bumiputera berkata, penjualan mi segera di pasar raya besarnya melonjak tinggi sewaktu musim p4ndemik ini mel4nda.

“Jualan mi (segera) melonjak sangat-sangat tinggi. Adakah kamu fikir orang malas masak? Tidak! Ia berlaku kerana orang tak mampu benda lain. Mi ialah (pilihan) yang paling murah untuk mengalas perut. Adakah kita mahu rakyat kita mengisi perut mereka begini? Ini menyedihkan,” katanya lagi dalam satu sidang media anjuran Industries Unite (IU). MKN dapat selamatkan kita daripada virvs, tapi apalah gunanya jika orang m4t1 kebulvran?”

Menerusi sidang media itu juga, David Gurupatham pengasas bersama IU, menegaskan yang kerajaan kini memerlukan strategi dan naratif baru berbanding perintah berkurung (lockd0wn) yang tak berkesudahan dan hanya menyalahkan pihak kilang atas penularan wab4k. Ia haruslah berkisar tentang memastikan rakyat tidak menderita kerana hilang pendapatan dalam tempoh masa yang lama akibat penutupan sektor, dan hal ini dapat dilihat menerusi kempen ‘bendera putih’. MKN (Majlis Keselamatan Negara) mungkin dapat selamatkan kita daripada virvs (dengan sekatan pergerakan), tapi apalah gunanya jika orang akan m4t1 kebulvran?” katanya.

Seorang lagi pengarah bersama IU, Irwin SW Cheong, memberitahu pada awal tahun ini mereka juga ada beri am4ran berkenaan pengangguran besar-besaran yang akan berlaku jika kerajaan terus mengambil pendekatan menutup ekonomi.

Katanya, berdasarkan statistik IU, bilangan perniagaan yang masih hidup sudah berkurang dengan banyak sekali, dan ini bermakna akan berlaku peng4ngguran yang lebih tinggi lagi pada masa akan datang. Harap-harap kita adalah jalan keluar daripada masalah yang kian meruncing ini. Semoga semua tabah!

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber : Lobak Merah

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*