Kenapa Masa Ibu Kndung Amiir Dibawa ke Mhkamah, Polis Siap Bawa MachineGvn. Ini Jawapan Peguam

(10 Februari) tertu-dvh iaitu ibu kandung dan bapa tiiri adik Amiir di dkwa di mhkamah.

Tadi ada saya terima di ruangan messenger soalan ini:

” Saya tengok di TV ibu bapa yang de-ra anak sampai m4-ti di Melaka tu dibawa ke mhkamah dengan kawalan ketat, siap poIis bawak machine gun. Macam kes profil tinggi- rompakan bersenjata dll. Kenapa ye puan?”

Kebiasaanya bukan kerana kes ini berprofil tinggi atau kong-si geIap sahaja tetapi mengambil kira betapa kes ini terlalu dekat dengan hati kita yang sangat bersmpati kepada arwh sehingga menimbulkan reaksi mrah orang awam.

Mungkin juga kerana atas faktor kseIamatan semua yang ada di sana kerana apabila kita lihat reaksi orang awam terhadap kes ini. Rata-rata meluahkan rasa mrah dan tidak puas hati.

Keselamatan begini perlu supaya tidak berlaku hal, ada yang meng4muk dan tidak berpuas hati atau berlaku kekcauan. Bimbang mereka yang lain di mhkamah juga bakal terkena tempias.

Saya pernah diminta pendapat oleh ahli keluarga saksi yang memberi keterangan di mhkamah, dihantar ugvtan, dihantar gambar-gambar menkutkan dan juga diperli.

Kemrahan orang ini kadangkala boleh memuncak. Sehinggakan bukan sahaja saksi jadi takut tetapi juga ahli keluarganya. Jadi kes-kes begini, dikhuatiri ada yang terlalu mrah dan mengambil tndakan sendiri.

Benar kita mrah. Saya juga mrah dan rasa tidak adil kepada arwh adik Amiir.

Mrah dan benci yang sangat kuat tetapi tngkapan sudah dibuat, sia.satan juga telah dibuat. Kita serahkan pula kepada mhkamah untuk mendengar keterangan saksi-saksi.

Biasanya sebelum dibawah ke mhkamah, prosedurnya adalah sia.satan dimulakan oleh pihak poIis dan merumuskan hasil sia.satan.

Jika berdasarkan sia.satan poIis ada unsur pembu-nvhan atau de-ra, mereka akan merumuskan dan menghantarkan kepada untuk pendkwaraya untuk mendapatkan izin untuk mendkwa di mhkamah.

Alhamdulilah dalam kes ini, tertu-dvh telah didkwa ke mhkamah untuk diteruskan dengan pertu-dvhan di bawah Sksyn 3O2 Knun Kesksaan bagi hkuman bu-nvh dan pende-raan di bawah Sksyn 31 (1)(a) Akta Knak-Knak 2001 kerana menyebabkan kecderaan kepada Adik Amiir.

Ini bermakna hasil dari penyiasatan dan semakan pendkwaraya setelah meneliti kertas sia.satan, ada elemen jnyah. Bukanlah dikatakan m4-ti secara semulajadi Ie-mas.

Sekarang ini perlu diteruskan di mhkamah untuk dengar keterangan pihak poIis yang menyiasat, pakar forensik dan segala senarai saksi yang dirasakan sesuai.

Kebanyakan kes dibawah Sksyn 3O2 KK ini boleh jadi berbelas atau berpuluh-puluh saksi. Barangkali lama juga bakal diputuskan.

Bayangkan jika sehari hanya selesai dengan seorang saksi. Kalau berlaku kelewatan biasanya kerana hal begini. Selalunya apabila tidak faham, itu yang kita jadi mrah-mrah kenapa berbulan-bulan.

Jika pendkwaraya berjaya membukti setiap unsur tu-dvhan jnyah (prima facie) yang dilakukan oleh tertu-dvh. Kes ini akan diteruskan dengan pembelaan, kedua-dua tertu-dvh akan diberi peluang memberi keterangan.

Siapa yang biasa menonton video Youtube jnyah saya, pasti biasa melihat bagaimana berbezanya versi pendkwaan dengan pembelaan.

Kes ini telah dibawa ke mhkamah, saya lega. Kita doakan semoga Adik Amiir mendapat keadilan yang sewajarnya.

Sumber:FB Nor Zabetha

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber : asiakini.com/2021/02/14/kawal-ketat-jawapan-zabetha/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*