Datuk dan Datuk Seri berg4duh kerana helikopter parking depan rumah. Ini sebenarnya yg berlaku

Biasa kita selalu dengar kes perselisihan faham antara jiran kerana kes parking kereta depan rumah sehingga menganggu jiran-jiran yang lain, tapi tahun 2021 nampaknya rakyat Malaysia semakin maju kerana perg4duhan melibatkan parking sebuah  helikopter pula

Serdang: Dua lelaki bertengkar di hadapan sebuah rumah di Puchong, di sini, dipercayai berkait langsung dengan helikopter yang diparkir di rumah berkenaan.

Rakaman video berdurasi 38 saat itu tular di media sosial hari ini.

Dalam rakaman itu turut memaparkan sebuah helikopter diparkir di perkarangan rumah berkenaan.

Ketua Polis Daerah Serdang Asisten Komisioner Razali Abu Samah ketika dihubungi, mengesahkan berlakunya pertengkaran itu.

Bagaimanapun, beliau berkata, tiada laporan polis diterima pihaknya setakat ini.

“Mereka berdua adalah kawan dan apa yang berlaku hanya perselisihan pendapat.

“Mereka juga sudah berdamai dan kita tidak terima apa-apa laporan,” katanya.

VIDEO :

KOMEN NETIZEN:

“Diorang bertengkar sebab berebut masing2 nak rentas negeri dan daerah ,kalau naik Keta xlepas ,penyelesaian naik helipktor mana ada sjr”

“xpuas hati lepas pinjam tak isi minyak balik.. tau guna je. bengangla member.. nk panas enjin minyak tak de”

“Undang-undang penerbangan membenarkan parking helikopter depan rumah ke?”

SALAH KE JIRAN PARKING DEPAN RUMAH KITA?

Memang salah! Mengikut Akta Pengangkutan Jalan 1987, sekiranya seseorang mengganggu lalulintas atau menyusahkan pengguna jalan raya yang lain boleh dikenakan huku-man penj4ra sehingga 1 tahun atau denda sebanyak RM 1000.

APA NAK BUAT?

Mula-mula ambik gambar atau video sebagai bukti. Pastikan nampak dengan jelas no plat kereta. Lagi bagus kalau ada video yang menunjukkan tu memang kereta jiran yang tak tahu malu. Kedua, anda boleh call atau report masalah yang anda hadapi kepada pihak berkuasa tempatan. Contohnya macam MBPJ, MPAJ tu. Biasanya pihak mereka akan bagi saman je untuk permulaan. Paling tak pun clamp tayar.

KALAU JIRAN MASIH DEGIL?

Masih degil? Pulas telinga! Sekiranya jiran masih berkeras, pihak berkuasa tempatan akan menyarankan anda untuk membuat report polis mengikut Seksyen 48 (RTA 1987). Apa yang pihak polis akan buat ialah ‘melawat’ jiran anda kerana telah membuat kesalahan parking sesuka hati. Mungkin anda cakap habis la silaturahim sesama jiran tetangga kalau dah melibatkan polis. Kan? Namun, anda juga punya hak. Kalau dah tahap degil atau orang panggil jenis tak faham bahasa ni memang susah.

BOLEH KE KITA BUAT TINDAKAN SENDIRI?

Kalau di negara luar, keadaan ni memang agak normal di mana mereka buat hukum4n mereka sendiri. Namun syukur di Malaysia, kita masih ada tatasusila. Anda cuma perlu rilex, chill dan report polis. Habis cerita. Jiran nak ajak bergaduh ke tu belakang punya cerita. Kalau rasa tak selamat pasang CCTV kat area rumah tu. Bukan apa, banyak kes orang yang nampak normal tapi ada mas4lah ment4l sekarang ni.

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber : HMETRO ONLINE

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*