“Kesian Tengok Mengerang Sakit Cucvk Perut Buat IVF, Nina Cakap Ni Untuk Allah.” Dedah Kisah Hidup, Perkongsian Noh Hujan Cukup ‘Deep’

Pasangan  ini banyak memberi inspirasi dan menjadi idola pada pasangan muda lain. Hidup diulit kemewahan namun mereka cukup simple dan tidak pernah ri4k jauh sekali somb0ng dengan harta dunia.

Pengisian hidup mereka banyak menjurus kepada membantu mereka yang memerlvk4n. Malah, masa dihabiskan ke luar negara terutama berkunjung ke negara-negara bergol4k untuk menyalurkan sumbangan.

Baru-baru ini menerusi perkongsian bersama Zayan, Noh Salleh, penyanyi utama Kumpulan Hujan. Kisah hidupnya di samping isteri tersayang Mizz Nina. Cukup berinpirasi dan moga kita mendapt manfaat daripadanya.

Mengakui hidupnya  dahulu lebih kepada muzik. Namun kini segalanya berubah, muzik hanya 20-30 peratus manakala 70 peratus santai.

“Memang rugi boleh kaut duit kalau all out, tapi kau rasa masa yang ada dengan duit yang dihabiskan lebih baik habiskan masa dengan keluarga, buat kebajikan. Dulu asyik show ke sana ke mari, temu ramah dan sebagainya. Sekarang lepas kahwin rasa perlu slow down.

“Dulu masyuk giler tapi bila Nina ajak melancong padahal dulu masa dengan Kumpulan Hujan tak terfikir nak duduk di tepi pantai dan reflect semula hidup. Fikir sekejap apa tujuan Tuhan letak aku di posisi ini.

Noh atau nama sebenarnya Mohammad Noh Salleh turut mengakui hidupnya berubah ke arah lebih baik atas dorongan isterinya, Mizz Nina.

“Waktu kahwin dengan Nina, orang anggap aku yang mengubah dia tapi salah. Sebenarnya Nina yang ubah Noh. Kalau dia tak de dia rasanya aku lagi teruk, hidap dadah semua.

“Kalau tanya tanggung jawab aku, aku sokong je apa yang dia buat  sebab tu perfect. Sekarang dia nak belajar secara online, habis kelas contoh dia punya tugasan lepas belajar surah An-Nisa, habis dia belajar seminggu  dua minggu tugas saya untuk bagitahu tiga orang dan terangkan kepada mereka.

“Jadi pagi-pagi Nina akan panggi aku, Sayang awak tahu sebab surah ni? Jadi aku pun dapat ilmu. Nina ni memang lain dari yang lain. Tanpa dipaksa itu memang keinginan dia sendiri. Memang rare hidayah dia,” ujar Noh sambil mengakui Nina ‘dicampakkan’ dari syurga untuk dirinya.

Ditanya perjalanan yang mereka lalui dalam mendapatkan anak, akui Noh bukan sesuatu yang mudah. Cukup perit bagi seorang suami apabila melihat kes4kitan yang terpaksa ditanggung oleh isterinya Nina.

“Tahun pertama kami tak cuba, tapi tahun kedua dalam masa enam tahun turun naik h0sp1tal untuk  IVF, cucvk perut dia. Aku kesian tengok dia, hormon dia tak settle, tiba-tiba dia emosi. Ya Alllah all out weh, sampai sekarang aku kesian. Bila nak buat IVF kena ambil telur  tu kan benda tu s4kit dan aku pernah tengok dia mengerang s4kit.

“Dalam kes4kitan yang bergegar-gegar menahan perut dia s4kit. Baru minggu lepas. Aku macam Ya Allah. Ni untuk Allah dia cakap, saya nak ada anak kerana sunnah untuk mempunyai anak.

“Rasa cembvru juga tengok kawan-kawan ada anak. Dugaan tengok kawan-kawan kahwin satu dulu macam seronok juga kahwin kan. Rupanya lepas kahwin dia bagi anak pula, memang sentap. Aku rasa seronoknya bila tengok. Tapi mungkin Tuhan tengok kita tak bersedia aku rasa. Income pun tak betul sibuk nak besarkan anak orang,”jelas Noh lagi.

Akui Noh lagi, isteri kesayangannya itu jenis yang suka berterus terang jika ada masalah.

“Apa yang Tuhan bagi sekarang dah cukup. Orang tengok sukses ini macam-macam lapisan kan. Tapi berjaya itu subjektif. bagi aku apa yang dah ada dan rezeki lebih, inilah masanya untuk bagi balik. Sebenarnya apa yang Tuhan bagi itu bukan kepunyaan anda, tapi itu adalah milik orang yang memerlvk4n.

“Awak diamanahkan untuk bagi balik dan aku dah diberi tanggung jawab, kau terkenal untuk apa sudah tentu orang dengar suara kau dan aku tahu kerja aku untuk menginspirasikan orang lain, untuk memberi kesedaran dan membantu mereka buat baik.

“Bukan nak tunjuk baik, memang perkara baik itulah tanggung jawab kita. Aku cuma meletakkan tanggung jawab aku, merisikokan hidup aku untuk pergi sana dan bagitahu anda benda ini memang betul terjadi dan masih terjadi. Ramai orang tenat dan kita yang tenang kat Malaysia ni buat apa?

“Terserah sekarang ini aku nak jadi diri aku, aku buka baju lah. Kalau kau rasa benda tu negatif, dan terserah. Dan kalau kau fikir aku ni luaran jahat, tapi apa yang aku buat ni menyumbang lebih kepada komuniti daripada kau yang acah-acah ustaz tapi tak buat apa.

“Lebih baik lantang dan lebih menyumbang daripada diam kutuk-kutuk orang dekat sosial media mencampak batu menyorok tangan tapi tak menyumbang apa-apa”. Perkongsian daripada Noh Salleh.

Ikuti perkongsian penuh Noh menerusi video ini:

Sumber: Zayan

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber : keluarga

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*